Kun katsojat saapuvat otteluun paikan päälle, heidän mieltään usein vaivaavat työasiat, pikkuhuolet tai arkiväsymys. Silti pitäisi päästä mukaan ottelutunnelmaan.
Yksi keino, jolla ottelutunnelma luodaan heti alussa, on niin sanottu alkushow tai otteluintro. Yksinkertaisimmillaan intron voidaan katsoa olevan sananmukaisesti ottelutapahtuman esittely: tämä joukkue pelaa täällä tänään. Käytännössä se on tapa ottaa haltuun sekä tila että katsojien huomio.
Toiveissa on, että voimakas alkushow siirtää katsojiin jännityksen ja latauksen. Tänään taistellaan. Tänään kaikki on mahdollista. Tänään voitetaan.
Katsojat halutaan vihkiä ottelutunnelmaan viihteen keinoin. Musiikilla, valolla ja videolla – luomalla mielikuvia.
+++
Alkushow'n luominen on taidetta siinä missä muukin: tarkoitus on herättää ihmisissä tiettyjä tunteita.
Keinot tunnelman luomiseen ja tunteiden herättämiseen jäähallissa ovat monipuoliset. Käytössä on muun muassa videoruutu, spottivalot ja äänentoisto, joiden avulla kyetään parhaimmillaan toteuttamaan elokuvamaisia ratkaisuja.
Rajat tulevat vastaan show'n muutaman minuutin pituisessa lyhyessä kestossa sekä käytössä olevan materiaalin laadussa.
Perinteisesti kiinnostuksen herättämisessä ja tunnelman kohottamisessa käytetään hyväksi konfliktia. Sama perusperiaate pätee tarinoihin, elokuviin ja jopa musiikkiin. Konflikti ja vastakkainasettelu ovat voimia, jotka kiinnostavat ja saavat pidettyä ihmisen huomion. Niiden taitava luominen ja purkaminen luovat hyvän tarinan, elokuvan tai musiikkikappaleen – ehkä jopa hyvän otteluintron.
Jääkiekkojoukkueen (tai seuran brändin) sisältä on vaikea löytää konfliktia tai vastakkainasettelua, joka sopisi esittelyvideolle. Eväät onnistuneeseen alkushow'hun on haettava muualta.
Käytännön ratkaisuna videoilla keskitytään kaivamaan tunnelmaa esimerkiksi nostalgisista tallenteista menneiltä (menestys)kausilta. Myös pelitilanteita näytetään kuin taistelukohtauksia. Lähes aina mukana on myös joukkueen esittely pelaaja kerrallaan, jotta katsojille välittyy tuttuuden tunne: nämä ovat ne pelaajat, joiden taistelua olet tänään tullut katsomaan.
+++
Viihteen kannalta katsoen jääkiekko-ottelukin pitää sisällään konfliktin: kaksi joukkuetta iskee yhteen ja vain toinen voi voittaa.
Parhaita ovat trillereiksikin kutsutut matsit, joissa maaleja mätetään enemmän tai vähemmän vuorotellen eikä voittajasta ole varmuutta ennen viimeisiä hetkiä – ne pelit, joita tulee katsottua penkin reunalta sydän kurkussa. Näissä peleissä konflikti luodaan ja puretaan moneen kertaan.
Otetaan tästä konfliktista käytännön esimerkiksi vierasjoukkueen tasoitusmaali. Se sekä purkaa aikaisemman konfliktin (kotijoukkueen johtoaseman) ja luo samalla uuden (joukkueet ovat tasoissa, mutta vain toinen voi voittaa).
Joskus taas toinen joukkue saattaa mennä 5–0-johtoon jo alussa, jolloin alun konflikti on purettu eikä uutta pääse välttämättä syntymään. Loput otteluminuutit hukkaantuvat tylsään pelailuun.
Tällaisessa tylsässä tilanteessa alkushow voi osaltaan pelastaa osan otteluillasta erityisesti niiden kohdalla, joille ottelutapahtumat eivät ole jokapäiväistä herkkua. Se voi olla tylsän ottelun tähtihetki.
Olen esimerkiksi elämässäni nähnyt paikan päällä kourallisen NHL-otteluita, joista valitettavasti suurin osa on ollut tylsiä. Lopputulokset ovat alkaneet unohtua, mutta muistan nauttineeni mahtipontisista otteluintroista.
+++
Itse peli on tauotonta improvisointia, jonka lopputulosta tai viihdearvoa ei voi suunnitella etukäteen, mutta otteluintro sopii toteuttaa harkiten. Parhaimmillaan alkushow pystyy kiteyttämään ottelutapahtuman tunnelman – tai sen, mitä järjestävä seura toivoo tunnelman olevan.
Otteluintroa voi pitää viihteenä tai taiteena, turhana tai tärkeänä. Ottelutapahtuman tunnelmaa sen sijaan ei sovi aliarvioida.
Vaikka työasiat ja arkiväsymys olisivatkin mielessä otteluintron alkaessa, niiden kuuluu haihtua sen aikana. Alkushow'n aikana katsojienkin kuuluu alkaa keskittyä itse peliin.
Kun katsojat kävelevät hallin ovista sisään, he tietävät, että ottelu on alkamassa.
Kun alkushow päättyy, he tuntevat sen.
Tuuli Määtän jääkiekkokulttuuriin keskittyvää Paitsiossa-palstaa julkaistaan joka toinen sunnuntai.