Eurooppalaisten pelaajien tulo on yksi NHL:ää eniten mullistaneista muutoksista, ja erityisesti Detroit Red Wingsin menestysvuosien takana olivat entisessä Neuvostoliitossa kiekko-oppinsa saaneet tähdet.
Tätä venäläispelaajien vaikutusta kuvaa erinomaisesti Yle Areenassa katsottavissa oleva dokumentti ”Detroitin Punakone” (The Russian Five). Venäläisviisikon – Sergei Fjodorov, Igor Larionov, Vjatšeslav Kozlov, Vjatšeslav Fetisov ja Vladimir Konstantinov – lisäksi ääneen pääsee kymmenittäin joukkuekavereita, vastustajia, valmentajia ja muita toimihenkilöitä sekä tarinan kannalta keskeinen henkilö toimittaja Keith Gave, joka on kirjoittanut dokumentin taustalla olleen kirjan ”The Russian Five” ja on ollut käsikirjoittamassa myös dokumenttia.
Ansiokkaasti dokumentti pystyy ammentamaan detroitilaisnäkökulmasta ja samalla yhdistämään Red Wingsin ja venäläisviisikon tarinat osaksi maailmanhistoriaa.
Agenttijännäristä kiekkodraamaksi
Kirjan tavoin dokumentin tarina alkaa jo vuodesta 1982, kun Little Caesar's -pitseriaketjun omistaja Mike Ilitch ostaa Red Wingsin – tavoitteena on muuttaa vuosikymmenien murhenäytelmä menestystarinaksi. Muutoksen arkkitehdiksi hankittiin New York Islandersin dynastian varauksien kautta rakentanut Jim Devellano, joka Red Wingsissä otti strategiaksi hakea vahvistuksia Euroopasta ja erityisesti Neuvostoliitosta.
Vuonna 1989 varattiin Fjodorov neljännellä kierroksella ja Konstantinov 11. kierroksella – Kozlov varattiin vuotta myöhemmin jo kolmannella kierroksella. Tässä kohtaa tarinaa nousee merkittäväksi hahmoksi venäjää puhuva detroitilaistoimittaja Gave, joka värvätään välittämään viesti tuoreille varauksille.
Moskovan TsSKA:n eli Neuvostoliiton armeijan keskusseuran pelaajien houkuttelu rautaesiripun toiselle puolelle kuvataan sarjana monimutkaisia ja salaisia operaatioita, mistä tulee väistämättä mieleen vakoilu- ja agenttijännärit. Kylmän sodan jännitteet tulevat myös hyvin esille.
Vaikka venäläiset – ja varsinkin Fjodorov – osoittautuvat nopeasti huippuhankinnoiksi, joudutaan Detroitissa odottamaan mestaruutta vielä vuosia. Jännitysasetelmaa kasataan mestarillisesti, ja vaikka lopputuloksen tietää ennalta, tunnelmaan eläytyy väkisinkin.
Hyvä lisämauste dokumenttiin on Michiganin osavaltiosta kotoisin oleva näyttelijä Jeff Daniels, joka tuo paikallisnäkökulman lisäksi viihdettä ja jännitystä.
Henkilökohtaisesta näkökulmasta on todettava, että dokumentin katsominen ennen töihin menoa oli ehkä virhe. Sinänsä dokumentin tavoite on epäilemättä nostattaa tunteita, mutta itkettyminen ennen iltavuoroa psykiatrisessa sairaalassa ei lähtökohtaisesti ole toivottavaa – kuriositeettina mainittakoon, että kyseisessä työvuorossa ei lopulta ollut aikaa palata dokumentin aiheuttamiin tunteisiin.
Kuvan ja äänen juhlaa
Siinä missä kirja voi tunnelmoida sanavalinnoillaan, on dokumentin tehtävä sama audiovisuaalisesti. Tässä ”Detroitin Punakone” onnistuukin erinomaisesti.
Venäläisviisikon yhteistyön toimivuutta ei voisi paraskaan kirjoittaja kuvailla yhtä tehokkaasti kuin muutaman sekunnin videonäyte. Erityisen mainioita ovat dokumentin animaatio-osuudet, joilla täydennetään kuvakerrontaa. 80-luvun musiikki osuu lisäksi kuvakerronnan ytimeen.
Myös persoonien erot tulevat visuaalisesti erityisen hyvin esille: Kozlov puhuu vain venäjää ja häntä kuvataan pahantuulisimmaksi kiekkoilijaksi, GM Devellano puolestaan näyttäytyy leikkisänä ja humoristisena, mitä olisi vaikeaa kuvata tekstinä.
Draaman kaari on täydellinen, kun dokumentti päättyy kuvaan Konstantinovista pyörätuolissa tuplamestareiden ympäröimänä ja taustalla soi Queenin klassikko We Are The Champions.
Asiallista ja asiatonta ajankuvaa
80- ja 90-lukujen NHL-kiekkoon liittyy monenlaisia ilmiöitä, jotka tuodaan myös dokumentissa peittelemättä esille. Esimerkiksi lännen ja idän erot ovat varsinkin nuoremmalle sukupolvelle sivistävää sisältöä.
Häiritsevämpää nykytiedon valossa sen sijaan on Don Cherryn paikallisissa tv-lähetyksissä suoltama rasistinen propaganda. Kanadalaiskommentaattorin mukaan eurooppalaiset eivät kestä NHL:n fyysistä peliä eivätkä halua voittoa tarpeeksi. Dokumentti kuitenkin tuo esille, kuinka Fjodorov pelaa kevään 1997 pudotuspeleissä kylkivamman kanssa ja ratkoo pelejä.
Myös Red Wingsin ja Colorado Avalanchen välistä vihanpitoa sekä verenvuodatusta tuodaan liiallisesti esille – varsinkin suhteessa siihen, kuinka venäläispelaajien kiekonhallinta ja taitotaso erosivat muista NHL-joukkueista.
Lieveilmiöt jäävät kuitenkin sivurooliin, ja keskiössä on tuhkimotarina: sorron ja puutteen alta menestykseen nousevat yksilöt sekä ikoninen kiekkoseura, joka löytää laatikon ulkopuolisen reseptin menestykseen.
Nykypäivänä Detroitissa tosin joudutaan miettimään taas uusia kikkoja seuran hilaamiseksi pohjalta edes pinnalle.